FILM YOGA FÖR RYGGHÄLSA

Petra Kalla Blog

Dessa yogaövningar är speciellt till för dig som har ryggvärk orsakad av muskelspänning, svaghet eller strukturell dysfunktion att lindra smärtan, men också för dig som vill träna förebyggande att hålla din rygg stark och smidig genom hela livet.
 
Eftersom jag själv har scolios har min yogaasana-resa handlat mycket om att förstå hur ryggen fungerar och hur vi kan använda rörelse för att förebygga och lindra ryggbesvär.
 
Övningarna i programmet är ett urval, och kan lägga grunden för vidare yogaträning. Utöver fysiska rörelser för ökad blodcirkulation, rygg-bål-bäckenstyrka så ingår avspänningsträning som avslut. Att lära sig medvetet släppa spänning i kroppen är något som många med ryggbesvär har stor nytta av, med tanke på att smärta ökar muskelspänning som i sin tur ökar smärtan.
 
För att gå vidare för dig som vill finns några essentiella asana jag skulle rekommendera: varianter av Setu bandhasana (bäckenlyft) och Utkatasana (squats) samt stående balanspositioner.
 
Forskningen visar ett starkt stöd för att yoga lindrar ospecifik lumbalryggssmärta, vilket är det mest utbredda ryggproblemet världen över. Ca 80% av oss kommer drabbas av lumbalryggssmärta minst en gång under livet. Studierna har även räknat med smärta ifrån bäckenet, tex. SI-ledssmärta, ni hittar några specifika övningar (Musslan) för detta i filmen.
Eftersom denna typ av ryggbesvär har visats påverkas av vårt allmänna välbefinnande och stressnivåer förstår vi varför yogans helheltsperspektiv är hjälpsamt.
 
Det finns även gott stöd för yoga vid kronisk ländryggssmärta, då du haft smärta i mer än 3 månader, då vävnaden har läkt efter ev. skada. Mellan 5-20 % av alla som får lumbalryggsssmärta utvecklar kroniska smärtbesvär. Yoga verkar framförallt då påverka den muskulära dysfunktion och sekundärt minska smärtan. (The principles and practice of yoga in health care, Khalsa et al. Chapter 8: yoga therapy for back conditions)
 
Att lära känna din rygg och hur du rör dig, när smärtan uppstår, vad som lindrar eller förvärrar och framförallt våga börja röra dig mer, är några av vinsterna du får från yogan. På sikt kan detta leda till lindring av besvären.
 
Hari OM / Petra